O naszym przedszkolu
 
   
Nasze grupy: rok szkolny 2012/2013
JEŻYKI: EDUKACJA POPRZEZ ZABAWĘ

  

W MIESIĄCU MAJU POZNAJEMY                                                   

1.       Wesołe zabawy dzieci.

2.       Chcę mieć przyjaciela.

3.       Pojedziemy na wakacje.

Śpiewamy

1.       Lato, sł. A. Holska-Albekier, muz. A. Holska-Albekier

I.          Coraz bliżej są wakacje
i przedszkola czas się kończy.
Już niedługo plecak wezmę,
nowa czeka mnie przygoda

Ref.: Przyszło dzisiaj do nas lato.
Hej, dzieciaki! Co Wy na to?
Słońce grzeje, woda chłodzi,
trochę lodów nie zaszkodzi.

II.          Jeszcze tylko misia schowam,
sprzątnę farby i pastele.
Wezmę kapcie, worek, ręcznik
i pożegnam się z Maciejem.

Ref.: Przyszło dzisiaj do nas lato…

2.       Hej, przedszkole ukochane, sł. K. Bożek-Gowik, muz. K. Bożek-Gowik

I.          Gdy maj nadchodzi i kwitną kwiatki,
A ty już kończysz swe siedem lat,
żegnasz zerówkę lub sześciolatki
i zaraz ruszysz dalej w świat.

Ref.: Hej przedszkole ukochane,
co bez ciebie zrobię ja?
Może jednak tu zostanę
jeszcze rok lub dwa.

II.          A kiedy czerwiec jak woda płynie,
na dworze lata nadchodzi dzień.
Dla wszystkich chłopców i dla dziewczynek
przedszkole właśnie kończy się.

Ref.: Hej przedszkole ukochane…

III.          Rzec: ,,Do widzenia” trzeba na drogę,
bo po wakacjach nie wrócisz już.
Wspominaj często przedszkolne progi,
by miłych wspomnień nie krył kurz.

Ref.: Hej przedszkole ukochane…

Recytujemy

1.       Już lato, T. Fiutowska

Już jest lato, już jest lato!
Wyjeżdżamy z mamą, tatą.
W góry, w lasy lub nad morze,
każdy jedzie tam, gdzie może.

Bliżej słońca, bliżej wody,
by się kąpać dla ochłody.
Na jagody chodzić w las,
bo wakacji nadszedł czas.

2.       Jeszcze wczoraj, J. Babicz

Jeszcze wczoraj miś pluszowy

żegnał nas w przedszkolu

dziś z tornistrem pełnym książek

idziemy do szkoły.

Jeszcze wczoraj kolorowe klocki

Staś układał,

dziś ołówkiem w swym zeszycie

pierwsze kreski stawiał.  

Jeszcze wczoraj barwne lale,

sto zabawek różnych,

dziś już szkoła, pierwsza klasa,

czas naszej nauki.

OCZEKIWANE EFEKTY PRACY DZIECKA

Dziecko potrafi:

Aktywność społeczna:

       uczestniczyć w obchodach świąt o charakterze rodzinnym (Dzień Dziecka)

       uczestniczyć we wspólnych zabawach, grach i tańcach integracyjnych

       dążyć do wspólnego rozwiązywania powstałych problemów, konfliktów

       ocenić własne zachowanie i działanie względem innych dzieci

       akceptować odmienność dzieci innych kontynentów, krajów

       wymienić różnice w warunkach życia na różnych kontynentach

       zna i przestrzega ustalone zasady dotyczące zgodnego współżycia z dziećmi

       szanuje wytwory pracy innych

Aktywność językowa:

       swobodnie wypowiadać się na różne tematy (społeczne, przyrodnicze)

       omawiać ilustracje

       słucha utworów literackich i chętnie wypowiada się na ich temat

       aktywnie uczestniczyć w inscenizacjach utworów literackich

       rozwiązuje proste zagadki słowne

       zapamiętuje treść wierszy i chętnie recytuje

       wypowiadać się prostymi zdaniami

       rytmicznie powtarzać teksty rymowanek, krótkich wierszy

Aktywność poznawcza:

       dostrzegać zmiany zachodzące w przyrodzie w zależności od pory roku – lato w wybranych środowiskach (las, łąka), dzielić się wrażeniami z obserwacji

       określać cechy charakterystyczne dla lata: długie, słoneczne dni, wysoka temperatura oraz zjawiska atmosferyczne :burza, tęcza, huragan 

       rozpoznawać i nazywać kolory, z których składa się tęcza

       wymienić nazwy narządów zmysłów i ich funkcje

       dodawać i odejmować w zakresie możliwości dziecka

       porównywać liczebność zbiorów, stosuje określenia: o jeden mniej, o jeden więcej, tyle samo

       posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie możliwości dziecka

Aktywność artystyczna:

       wykonywać prace plastyczne na tematy dowolne i określone

       zatańczyć proste układy taneczne – polonez

       ilustrować ruchem treść piosenek

       rozpoznawać i określać dynamikę i tempo w muzyce

       uczestniczyć w zabawach konstrukcyjnych

       rozpoznawać i nazywać różne środki lokomocji (lądowe, wodne, powietrzne)

Aktywność ruchowa i zdrowotna:

       rozumie potrzebę chronienia się przed nadmiernym słońcem

       zna zasady bezpiecznego korzystania z kąpieli słonecznych i wodnych

       zna zasady bezpiecznego zachowania się w czasie burzy i huraganu

       rozumie potrzebę przebywania na świeżym powietrzu

       uczestniczyć w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych na świeżym powietrzu

W MIESIĄCU MAJU POZNAJEMY                                                   

·          POZNAJEMY RÓZNE ZAWODY

·          NASI KOCHANI RODZICE

·          NASZE ZMYSŁY

·          WIOSNA NA ŁĄCE

Śpiewamy

„Rysunek mamy” muz. i sł. Arka Noego

Uśmiech, oczy, złote włosy...
Mamę łatwo narysować!
Żeby jej nie było smutno,
muszę mamie kogoś dodać!

Ref: Mama z lodami,
mama z kanapą,
lecz najpiękniejsza
jest mama z tatą! x2
Może dorysować słonia?
Grubą książkę dać pod drzewem?
Albo piłkę lub skakankę?
Trudna sprawa,
sama nie wiem!
Ref: Mama…
Klipsy, szpilki, bluzka biała
narysuje mame z marzeń
żeby mama się nie bała
muszę ją postawić w parze
Ref: Mama…

Recytujemy i słuchamy

„Tato pomóż” K. Bayer

Tato napraw mi rowerek,

Tato chodźmy na spacerek,

Tato, znowu to się psuje,

Tato cos tu nie pasuje.

Tato, poczytaj mi bajeczkę,

Tato popraw poduszeczkę .

Tato, pomóż mi wbić gwoździe,

Tato, tato, czy tak można?

No, a tata jest zmęczony,

Bo pracuje cały dzień.

Aby zdrowi  wszyscy byli,

Co dzień martwic musi się.

Kiedy przyjdzie już domu ,

To odpocząć wtedy chce.

Oszczędzajmy czasem tatę,

Bo popsuje nam się też.

Dzisiaj ja tacie poczytam,

Pięknym ukłonem powitam.

Wyprowadzę psa na spacer,

Niechaj będzie dziś inaczej.

Zrobię dla taty laurkę,

Kupię śmietankowa rurkę

Narwę kwiatuszków nas łące,

Serce, serce dam gorące.

„Wszyscy dla wszystkich” J. Tuwim

Murarz domy buduje, krawiec szyje ubrania,

Ale gdzieżby co uszył, gdyby nie miał mieszkania.

A i murarz by przecież do roboty nie ruszył,

Gdyby krawiec mu spodni i fartucha nie uszył,

Piekarz musi mieć buty, więc do szewca iść trzeba.

No, a gdyby nie piekarz, toby szewc nie miał chleba.

Tak dla dobra wspólnego wszyscy musza pracować, mój maleńki kolego.

OCZEKIWANE EFEKTY PRACY DZIECKA

Dziecko:

− wyjaśnia znaczenie pracy jednej osoby dla drugich

− rozpoznaje ludzi wykonujących określone zawody

− wymienia narzędzia pracy danego zawodu

− projektuje strój z papieru i go wycina

− wymienia składniki potrzebne do upieczenia chleba

− lepi z plasteliny lub masy solnej realne kształty

− wymienia zawody, jakie chciałby wykonywać w przyszłości

− wymienia przedmioty przyciągane przez magnes

− wypowiada się na temat swoich rodziców

− rozwiązuje zagadki

− wypowiada się na temat opowiadania

− wykonuje upominek dla rodziców

− omawia wygląd swojej mamy, opowiada o swoim tacie

− stosuje słowa: lżejszy od, cięższy od, ważący tyle samo

- recytuje wiersz indywidualnie i zbiorowo przed zaproszonymi gośćmi

- utrzymuje rytm i melodię oraz zachowuje tempo i dynamikę podczas śpiewania

- rytmicznie tańczy różnego rodzaju tańce

- dostarcza przyjemności rodzicom swoim zachowaniem podczas pokazu     umiejętności

− nie hałasuje

− wyraża muzykę w ekspresji plastycznej

− rozpoznaje swój obraz  w lustrze

− wymienia etapy rozwojowe żaby

− wykonuje proponowane ćwiczenia

− omawia cykl rozwojowy motyla

− współpracuje w zespole

− kulturalnie odnosi się do kolegów

− rytmicznie porusza się przy muzyce

− wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej dla zwierząt

− wykonuje prosty witraż

− wyjaśnia znaczenie pszczół i mrówek dla  przyrody

− dzieli słowa na sylaby i głoski

− nazywa części swojego ciała

− nazywa poszczególne zmysły

− tworzy jedną całość z elementów

− dodaje i odejmuje na konkretach

W MIESIĄCU KWIETNIU POZNAJEMY:

-         „CUDA I DZIWY”

-         „NOWINKI Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA”

-         „MALI STRAŻNICY PRZYRODY”

ŚPIEWAMY:

„ZIEMIA – WYSPA ZIELONA” - piosenka

I. Nie warto mieszkać na Marsie,

Nie warto mieszkać na Venus.

Na Ziemi jest życie ciekawsze,

Powtarzam to każdemu.

Ref. Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,

Wśród innych dalekich planet.

To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,

Więc musi być bardzo zadbany.

II. Chcę poznać życie delfinów

I wiedzieć co piszczy w trawie.

Zachwycać się lotem motyla

I z kotem móc się bawić.

Ref. Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,

Wśród innych dalekich planet.

To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,

Więc musi być bardzo zadbany.

III. Posadźmy kwiatów tysiące.

Posadźmy krzewy i drzewa,

Niech z nieba uśmiecha się słońce,

Pozwólmy ptakom śpiewać.

Ref. Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,

Wśród innych dalekich planet.

To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,

Więc musi być bardzo zadbany.

RECYTUJEMY:

Kura gdacze, kaczka kwacze –

goni kurę mokrą raczej.

Gęś też syczy, kogut pieje.

Gwałtu! Rety! Co się dzieje?

Ryczy krowa, świnia kwiczy, –

a indyk się rozindyczył.

Kot mysz goni, głośno miauczy.

– Dość awantur! Już wystarczy!

Tak pies Burek głośno szczeka...

i już słychać go z daleka.

Koza meczy:

– Mee, mee, mee...

Czego psisko mądrzy się?

Dla ochłody – wiadro wody

poleją na głowy, brody!

Wyszły z mody awantury!

A sio, gęsi, a sio, kury!

Powiedziała, co wiedziała,

białą brodą pokiwała,

pochyliła nisko rogi.

– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!

Awantura się skończyła,

bo ta koza groźna była.

OCZEKIWANE EFEKTY PRACY DZIECKA:

„CUDA I DZIWY”

Aktywność językowa:

-         układa rymowanki o kolorach chustek

-         wypowiada się na temat wyglądu przybyszów z innych planet

-         stosuje słowo ufoludek

-         tworzy przez analogię nazwy mieszkańców poszczególnych planet Układu Słonecznego

-         czyta całościowo wyrazy związane z kosmosem

Aktywność poznawcza:

-         podaje nazwę nowego miesiąca

-         wyjaśnia, dlaczego należy dbać o Ziemię

-         stosuje liczebniki porządkowe w zakresie dziesięciu

-         wyjaśnia powstawanie dnia i nocy

-         klasyfikuje przedmioty ze względu na jedną cechę: kształt, kolor lub wielkość porównuje liczebność dwóch zbiorów

Aktywność ruchowa i zdrowotna:

-         uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: dużych grup mięśniowych, tułowia, rytmicznych

-         uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z gazetami

Aktywność artystyczna:

-         wykonuje rysunek w wybranym kolorze

-         wykonuje kompozycję przedstawiającą naszą planetę, z wykorzystaniem różnorodnych materiałów

-         śpiewa piosenkę Ziemia – wyspa zielona

-         rozpoznaje i wskazuje kierunek linii melodycznej w piosence Leć, rakieto!

-         wykonuje pracę przestrzenną z wykorzystaniem plastikowych butelek – Kosmiczne rakiety

Aktywność społeczna:

-         rozpoznaje i nazywa kulisty model Ziemi – globus

-         wie, że Księżyc jest satelitą Ziemi

-         wyjaśnia (ogólnie), co to jest gwiazdozbiór, nazywa wybrane gwiazdozbiory

 

„NOWINKI Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA”

Aktywność poznawcza:

-         rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka

-         naśladuje głosy, sposób poruszania się zwierząt hodowanych na wsi

-         nazywa dzieci zwierząt hodowanych na wsi

-         tworzy rodziny zwierząt, prawidłowo nazywa ich członków

-         nazywa produkty pochodzące od zwierząt hodowanych na wsi

-         wymienia nazwy „domów” wybranych zwierząt

-         posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dziesięciu

Aktywność ruchowa i zdrowotna:

-         uczestniczy w ćwiczeniach i zabawach: bieżnych, z elementami równowagi, czworakowania

Aktywność językowa:

-         dzieli na głoski nazwy zwierząt ze zdjęć

-         układa w parach dialog, jaki mogły prowadzić krowy na łące

-         podaje słowa przeciwstawne do podanych

-         rysuje przedmioty, których nazwy rozpoczynają się taką samą głoską jak nazwy zdjęć

-         wyjaśnia znaczenie przysłów, których bohaterami są zwierzęta

-         naśladuje głosy zwierząt hodowanych na wsi

-         dzieli na sylaby i głoski nazwy zwierząt hodowanych na wsi

-         rytmizuje tekst

-         wypowiada tekst cicho i głośno, z rosnącym i malejącym natężeniem głosu

Aktywność artystyczna:

-         maluje zwierzęta z wiejskiego podwórka na porowatym podłożu

-         reaguje ruchem na umówione sygnały muzyczne

-         wykonuje wspólnie z kolegami twarożek

-         wykonuje wspólnie z kolegami makietę wiejskiego podwórka

„MALI STRAŻNICY PRZYRODY”

Aktywność poznawcza:

-         wymienia wybrane elementy budowy drzewa

-         nie niszczy drzew

-         rozumie znaczenie drzew dla ludzi i przyrody

-         wymienia wybrane właściwości fizyczne powietrza

-         wymienia przyczyny zanieczyszczenia powietrza

-         układa obrazki według kolejności zdarzeń

-         nie niszczy roślin

-         uczestniczy w oczyszczaniu wody z wykorzystaniem prostego filtra

Aktywność zdrowotna i ruchowa:

-         uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: rozwijających reakcję na sygnał, dużych grup mięśniowych, ramion i tułowia, rozwijających wyczucie ciała i przestrzeni

Aktywność językowa:

-         rytmizuje podany tekst

-         wypowiada tekst z różnym natężeniem głosu, w różnym tempie i nastroju

-         układa zdania

-         układa obrazek z części

-         rozwiązuje rebus fonetyczny

-         prawidłowo wymawia głoski s, sz

-         wypowiada się na temat: Dlaczego chronimy kwiaty?

-         układa rymy do słów związanych z odpadami

Aktywność artystyczna:

-         wykonuje pracę na temat Przyroda wokół nas z wykorzystaniem różnorodnych materiałów

-         ilustruje ruchem piosenkę

-         wyklaskuje rytm

Aktywność społeczna:

-         wymienia zmiany zachodzące w otoczeniu w związku z budową dużego osiedla

-         ocenia przedstawione na rysunkach zachowania dzieci względem przyrody

-         uczestniczy w przedstawieniu dla młodych kolegów

W MIESIĄCU MARCU POZNAJEMY:

-         „TAK MIJA NAM CZAS”

-         „MAMY RÓŻNE CHARAKTERY”

-         „WIOSNA, WIOSNA”

-         „WKRÓTCE WIELKANOC”

ŚPIEWAMY:

„Wiosna w ogródku” FASOLKI

I. Grabie i łopaty zimą spały w szopie

Wiadomo, że wtedy grządek nikt nie kopie.

Nagle przeszła wiosna na dwór je wygnała,

Kiedy pracowały, ona planowała.

Ref: Tu i tam zieleń dam. Szaro-bure zniknie.

Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie.

W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,

Kwiaty będą kwitnąć, ptaki będą śpiewać.

II. Słońce grzać zaczęło z coraz większą mocą.

Grabie i łopaty męczą się i pocą.

Taczki i konewki także się zwijają

Wszyscy pani wiośnie dzielnie pomagają.

Ref: Tu i tam zieleń dam. Szaro-bure zniknie.

Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie.

W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa,

Kwiaty będą kwitnąć, ptaki będą śpiewać. x2

RECYTUJEMY:

„Piosenka wielkanocna” A. GALICA

Idą święta, wielkanocne idą święta.

O tych świętach każdy zając pamięta.

Do koszyczka zapakuje słodycze,

i na święta ci przyniesie moc życzeń.

Idą święta, wielkanocne idą święta.

O tych świętach i kurczątko pamięta.

W żółte piórka się ubierze, wesołe,

wśród pisanek będzie biegać po stole.

Idą święta, wielkanocne idą święta.

O tych świętach nasz baranek pamięta.

Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący,

będzie dzwonił, będzie skakał po łące.

OCZEKIWANE EFEKTY PRACY DZIECKA:

„TAK MIJA NAM CZAS”

Aktywność językowa:

-         dzieli nazwy obrazków na sylaby i głoski

-         kończy rysować szlaczki

-         czyta całościowo wyraz zegary

-         wypowiada się na temat przyszłości

-         stosuje słowa: wynalazek, wynalazca, wehikuł czasu

Aktywność poznawcza:

-         stosuje słowa: szybko, wolno, szybciej, wolniej

-         klasyfikuje obrazki ludzi według wieku

-         hoduje kasztanowiec

-         dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w związku z upływającym czasem

-         stosuje słowa: rano, południe, popołudnie, wieczór, noc

-         stosuje słowa: najpierw, teraz, potem

-         układa obrazki według kolejności zdarzeń w historyjce

-         wymienia mierniki czasu: klepsydra wodna, klepsydra piaskowa, zegar ścienny, zegar elektroniczny

-         liczy w zakresie ośmiu

-         odwzorowuje i odtwarza liczebności zbiorów w zakresie 8

-         wymienia narzędzia pracy zegarmistrza

Aktywność ruchowa i zdrowotna:

-         uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: tułowia i ramion, dużych grup mięśniowych oraz z elementem podskoku, uspokajających, bieżnych

-         uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych metodą R. Labana

Aktywność artystyczna:

-         wyraża w formie plastycznej swój dzień w różnych jego porach

-         tańczy Trojaka

-         łączy w ruchu dwie wartości rytmiczne – ćwierćnuty i ósemki

-         wykonuje klepsydrę piaskową z plastikowych butelek

-         wykonuje pracę plastyczną przedstawiającą miejsce, gdzie chciałby pojechać wehikułem czasu

„MAMY RÓŻNE CHARAKTERY”

Aktywność artystyczna:

-         wykonuje karty emocji

-         przyporządkowuje bohaterom w zależności od ich zachowania barwy ciepłe lub zimne

-         rysuje zabawkę dla swojego ulubionego kolegi, koleżanki

-         uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych

-         wspólnie wykonuje Drzewko dobroci

-         wykonuje dla przyjaciela kubek z masy papierowej i pojemnika po jogurcie

Aktywność społeczna:

-         rozpoznaje i nazywa uczucia swoje i innych

-         ocenia swoje postępowanie oraz postępowanie bohaterów literackich

-         określa cechy dobrego kolegi, koleżanki

-         rozumie znaczenie pojęć: tolerancja, lojalność

-         stosuje zwroty grzecznościowe: dziękuję, proszę, przepraszam, dzień dobry, do widzenia

-         podejmuje działania zmierzające do naprawy wyrządzonej krzywdy

Aktywność ruchowa i zdrowotna:

-         uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, nóg, tułowia, bieżnych, z elementem czworakowania

Aktywność poznawcza:

-         ocenia wartość logiczną zdań

-         liczy w zakresie ośmiu

-         porównuje zbiory równoliczne i różnoliczne w zakresie 8

-         wykonuje wspólnie ćwiczenie techniką O. Freneta

Aktywność językowa:

-         czyta całościowo wyrazy: proszę, przepraszam, dziękuję

-         dzieli na głoski nazwy obrazków

-         wyjaśnia znaczenie przysłów: Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe; Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie

„WIOSNA, WIOSNA”

Aktywność poznawcza:

-         dostrzega i określa charakterystyczne zmiany w przyrodzie związane
z nadejściem wiosny

-         wymienia elementy marcowej pogody

-         rozpoznaje niektóre ptaki powracające do nas z Afryki

-         podaje przykłady zwiastunów wiosny

-         uczestniczy w scenach pantomimicznych: Co lubię robić w kapryśną pogodę?

-         uczestniczy w ćwiczeniach z kinezjologii edukacyjnej

-         dodaje i odejmuje w zakresie dziewięciu

-         omawia budowę tulipana

-         sadzi tulipana

-         wymienia nazwy wybranych wczesnowiosennych kwiatów: krokus, przebiśnieg, sasanka, zawilec

-         recytuje wiersz M. Witewskiej Pracowita wiosna

-         rozpoznaje różne gniazda ptasie

Aktywność artystyczna:

-         obrysowuje, wycina i łączy w jedną całość elementy wianka dla „pani Wiosny”

-         słucha trzech piosenek granych w różnych rejestrach i ilustruje je
w odpowiednim miejscu na kartce

-         wykonuje ćwiczenia emisyjne

-         ilustruje piosenkę ruchem

-         maluje na kartkach pokrytych solą obrazek na temat: Wiosna idzie przez świat

-         wypowiada przysłowie W marcu jak w garncu z różną intonacją

Aktywność społeczna:

-         poznaje wybrane obrzędy związane z powitaniem wiosny

-         uczestniczy w pracach użytecznych na rzecz przedszkola (sprząta plac)

-         wykonuje „wiosenne porządki” w sali

„WKRÓTCE WIELKANOC”

Aktywność poznawcza:

-         nazywa czynniki potrzebne roślinom do życia

-         układa obrazki historyjki według kolejności zdarzeń

-         wysiewa owies i rzeżuchę do ziemi i na wacie

-         nazywa zwierzęta wykluwające się z jajek

-         wymienia elementy budowy jajka

-         stosuje słowa: po lewej stronie, po prawej stronie

-         tworzy zbiory pisanek na podstawie dwóch cech: koloru i wielkości

Aktywność ruchowa i zdrowotna:

-         uczestniczy w ćwiczeniach i zabawach: orientacyjno-porządkowych,
z elementem czworakowania, biegu, marszu

Aktywność artystyczna:

-         wykonuje pisanki z wykorzystaniem różnych materiałów plastycznych

-         określa kierunek linii melodycznej w piosence Zając

-         ilustruje piosenkę ruchem

-         ilustruje ruchem fragment tekstu K. Różyckiej

-         wykonuje ozdobę świąteczną – kurczątko na wielkanocny stół

-         ilustruje ruchem piosenkę Kokoszka

Aktywność społeczna:

-         poznaje tradycje związane z Wielkanocą

-         dzieli się jajkiem ugotowanym na twardo, składa innym życzenia

Aktywność językowa:

-         czyta tekst wyrazowo-obrazkowy (z nauczycielem)

-         stosuje słowa: takie same, tyle samo

-         wypowiada się na temat treści opowiadania G. Kasdepke Najpiękniejsze...

-         dzieli na głoski nazwy obrazków

-         dopowiada rymujące się zakończenia zdań

-         wypowiada się na temat opowiadania A. Kowalskiej Śmigus-dyngus

-         prawidłowo stosuje przyimki

-         dostrzega różnice między pisankami

-         bawi się tekstem wiersza R. Przymusa Wielkanoc

 

W MIESIĄCU LUTYM POZNAJEMY:

„MÓJ DOM, MOJA MIEJSCOWOŚĆ”
„MIESZKAMY W EUROPIE”
„ZABAWY NA ŚNIEGU”

ŚPIEWAMY:
„ZIMA”

I. Fiu, fiu, fiu, gwiżdże wiatr,
gwiżdże wiatr na cały świat.
Leci, leci przez zagony, biegają w miejscu,
Ani wiatru, ani zimy
my się wcale nie boimy,
bo na wiatr, na wiaterek
ty masz futro, ja – sweterek.
Hu, ha! Hu, ha!
Niechaj sobie dmucha. (bis)
II. Pada śnieg, pada śnieg,
pada nocą i we dnie.
Tyle śniegu napadało,
wszędzie czysto, wszędzie biało.
Ani wiatru, ani zimy
my się wcale nie boimy,
bo na śniegu każdy wszędzie
saneczkami jeździć będzie.
Oj, da dana,
śniegu po kolana. (bis)
III. Trach, trach, trach, trzeszczy mróz,
jak upadniesz, będzie guz!
Oj, chuchają w ręce ludzie,
tupią: tup, tup, tup po grudzie.
Ani wiatru, ani zimy
my się wcale nie boimy,
bo na lodzie jest uciecha,
gdy na łyżwach można jechać.
W lewo, w prawo,
mkniemy sobie żwawo. (bis)

RECYTUJEMY:
D. GELLNER „DOMEK”

Były w mieście domki małe,
złote, srebrne oraz białe.
Tylko jeden szaro-bury,
strasznie brzydki i ponury.
Więc od rana do wieczora
pusty stał, bez lokatora.
Aż się w końcu dom zbuntował:
– Sam się będę remontował!
Wziął drabinę i wiaderko, przyniósł pędzel i lusterko.
Przed lusterkiem się malował, farby sobie nie żałował.
No i patrzcie! Już przed drzwiami stoją ludzie z walizkami.
I dokoła słychać wrzaski:
– Domek w kółka! Domek w paski! Na kominie kwiatki bzu!
Chcemy wszyscy mieszkać tu!
A dom na to:
– Takie tłumy?
Przecież ja nie jestem z gumy!

OCZEKIWANE EFEKTY PRACY DZIECKA:

„MÓJ DOM, MOJA MIEJSCOWOŚĆ”

Aktywność językowa:
rozpoznaje zapis swojego imienia,
układa swoje imię z liter,
wyjaśnia różne znaczenia słowa dom,
reklamuje swój dom z klocków,
dzieli na sylaby i głoski nazwy obrazków,
dostrzega w legendzie kolejność zdarzeń,
podaje słowa bliskoznaczne do podanych.
Aktywność społeczna:
podaje nazwę swojej miejscowości,
podaje swój adres i adres przedszkola,
nazywa zawody związane
z budowaniem domu,
porównuje budynki wybudowane dawniej i dziś,
wymienia charakterystyczne miejsca
w swojej miejscowości,
rozpoznaje herb swojej miejscowości,
śpiewa przyśpiewkę ze swojego regionu,
wykonuje wspólnie z innymi dziećmi album o swojej miejscowości,
wzbogaca kącik regionalny o różne eksponaty.
Aktywność poznawcza:
zmienia nazwy ulic swojego osiedla (miejscowości) na nazwy pochodzące od nazw owoców, słodyczy,
słowa: po prawej stronie, po lewej stronie, na parterze, na piętrze,
liczy w zakresie siedmiu,
podaje nazwy nadrzędne wybranych przedmiotów.
Aktywność ruchowa i zdrowotna:
uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, z elementem równowagi, podskoku,
uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych metodą R. Labana.
„MIESZKAMY W EUROPIE”
Aktywność językowa:
czyta całościowo wyrazy: Odra, Wisła, Bałtyk, Warszawa, Kraków, Gdańsk,
kończy rysować szlaczki,
dzieli na sylaby i głoski nazwy obrazków,
stosuje słowa: pianista, kompozytor,
czyta całościowo wyrazy: flaga, godło,
czyta całościowo nazwy wybranych krajów europejskich,
opowiada wysłuchany utwór,
ocenia postępowania bohaterów baśni francuskiej Lis i węgorze,
wymienia powitania w różnych językach, układa z wysłuchanych sylab nazwy wybranych krajów europejskich.
Aktywność społeczna:
wie, kim był F. Chopin,
stosuje słowa: herb, stolica, zabytek,
wyjaśnia pochodzenie nazwy Warszawa,
rozpoznaje symbole narodowe Polski,
rozpoznaje hymn Polski,
rozpoznaje flagę Polski,
rozpoznaje wybrane flagi państw należących do Unii Europejskiej,
wymienia wybrane państwa należące do UE.
Aktywność ruchowa i zdrowotna:
uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, usprawniających duże grupy mięśniowe, tułowia i ramion, z elementem skoku.
Aktywność poznawcza:
liczy w zakresie ośmiu,
stosuje określenia: w lewo, w prawo,
nazywa globus,
układa grę matematyczną.
„ZABAWY NA ŚNIEGU”
Aktywność językowa:
dzieli na sylaby i głoski nazwy obrazków,
podaje nazwy osób, które używają określonego sprzętu (np. sanki – saneczkarz),
wymienia niektóre sporty zimowe,
wypowiada tekst wiersza z różnym natężeniem głosu, tempem i intonacją,
dzieli na głoski nazwy obrazków,
dopowiada zakończenia historyjek.
Aktywność ruchowa i zdrowotna:
uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, bieżnych, uspokajających,
bezpiecznie bawi się na śniegu,
wymienia konsekwencje nieprzestrzegania zakazów dotyczących zimowych zabaw.
Aktywność poznawcza:
wykonuje ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej,
układa i opowiada historyjkę obrazkową,
rozwiązuje i układa zagadki,
rozróżnia termometry,
dostrzega cechy wspólne i odróżniające
przedmioty,
liczy w zakresie ośmiu,
stosuje słowa: dół, góra, prawa strona, lewa strona,
porównuje czystość wody ze śniegu zebranego z różnych miejsc.
Aktywność artystyczna:
maluje akwarelą z dodatkiem białej pasty do zębów, na granatowym tle,
rozpoznaje piosenki po usłyszeniu ich rytmu,
reaguje odpowiednim ruchem na akompaniament metryczny,
akompaniuje na trójkącie,
ilustruje piosenkę ruchem pt.: „Zima”,
rysuje bałwanka według tekstu,
wykonuje pląs Kołyszmy się.

 

W MIESIĄCU STYCZNIU POZNAJEMY:

„MIJAJĄ DNI, MIESIĄCE”
„ODWIEDZILI NAS BABCIA I DZIADEK”
„KARNAWAŁ”

Śpiewamy
„Nasi kochani babcia i dziadek”
Gdy babcia i dziadek idą na spacer, nie idą sami,
Bardzo się cieszą, że mogą w parku wędrować z nami.
Są uśmiechnięci i czasu mają zawsze tak wiele
jakby w tygodniu codziennie były same niedziele.
Ref.: Babciu, dziadku poczekajcie, zaraz przybiegniemy.
Na ławeczce pod kasztanem, razem usiądziemy.
Opowiecie co tam słychać na szerokim świecie.
Jak zrozumieć trudne sprawy wy najlepiej wiecie.
Babcia i dziadek! Są zawsze blisko Tak nas kochają,
że wszystkie siły i czas swój cały nam poświęcają.
A kiedy mamy jakieś kłopoty albo zmartwienie
możemy zawsze liczyć na pomoc i pocieszenie.
Ref.: Babciu, dziadku poczekajcie, zaraz przybiegniemy.
Na ławeczce pod kasztanem, razem usiądziemy.
Opowiecie co tam słychać na szerokim świecie.
Jak zrozumieć trudne sprawy wy najlepiej wiecie.

Recytujemy
„Dzień babci i dziadka” (autor nieznany)
Kochani, dziś okazja rzadka
Mamy Dzień Babci oraz Dziadka
Jak wiecie, jest ich razem czworo
Co można sprawdzić gdy się zbiorą.
Wciąż mówią wtedy o tych latach,
Gdy jeszcze dzieckiem był wasz tata
A wasza mama bez swych lalek
Do łóżka iść nie chciała wcale.
A teraz, jak ten czas wciąż leci
Cieszą się dziećmi swoich dzieci
J myślą widząc ich gromadkę
Że miło babcią być i dziadkiem
Im właśnie w styczniu składamy
Najserdeczniejsze życzenia z okazji ich święta.

OCZEKIWANE EFEKTY PRACY DZIECKA:
„MIJAJĄ DNI, MIESIĄCE”
Aktywność ruchowa i zdrowotna:
uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, tułowia, dużych grup mięśniowych, z elementem podskoku, uspokajających;
uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z plastikowymi butelkami.
Aktywność językowa:
dzieli na głoski nazwy obrazków;
układa rymy do podanych słów;
mówi tekst z różną dynamiką i w różnym tempie;
czyta całościowo nazwy dni tygodnia;
wskazuje różnice w słowach o podobnym brzmieniu;
prawidłowo artykułuje głoski c, cz;
układa zdania z podanymi słowami;
dzieli na głoski nazwy obrazków.
Aktywność poznawcza:
stosuje słowa: rano, południe, popołudnie, wieczór, noc;
wymienia nazwy dni tygodnia;
stosuje słowa: przeszłość, przyszłość, dzisiaj, wczoraj, jutro, pojutrze;
rozpoznaje i nazywa różne zegary;
określa logiczną wartość zdań;
wymienia nazwy dni tygodnia;
liczy i dodaje w zakresie siedmiu;
podaje nazwy miesięcy;
rozwiązuje zagadki o miesiącach.
Aktywność artystyczna:
tworzy książeczkę o wydarzeniach minionego tygodnia;
realizuje podane tematy rytmiczne z zastosowaniem piłek, obręczy, drewnianych krążków;
ilustruje ruchem piosenkę;
wspólnie z kolegami wykonuje kalendarz.

„ODWIEDZILI NAS BABCIA I DZIADEK”
Aktywność ruchowa i zdrowotna:
uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, wyprostnych, z elementem podskoku.
Aktywność językowa:
układa wyraz babcia według wzoru;
podaje określenia babci i dziadka;
wypowiada się na temat swojej babci i dziadka;
dzieli na sylaby i głoski nazwy obrazków;
wypowiada się na temat opowiadania;
układa kompozycje z klocków w kształcie figur geometrycznych według wzoru.
Aktywność poznawcza:
recytuje wiersz „pt.: „Dzień babci i dziadka”;
dodaje w zakresie siedmiu;
układa obrazki historyjki według kolejności zdarzeń.
Aktywność artystyczna:
ozdabia laurkę dla babci i dziadka;
śpiewa piosenkę pt.: „Nasi kochani babcia i dziadek”;
ilustruje piosenkę ruchem;
wspólnie z kolegami wykonuje ciasteczka;
wykonuje wybrany prezent dla dziadków.
Aktywność społeczna:
podaje informacje dotyczące dzieciństwa członków rodziny;
nazywa członków bliskiej rodziny; wykonuje drzewo genealogiczne swojej rodziny;
ocenia zachowanie dzieci względem babci i dziadka;
prezentuje wiersze i piosenki na spotkaniu z babciami i dziadkami.

„KARNAWAŁ”
Aktywność ruchowa i zdrowotna:
uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: ramion, nóg, tułowia oraz pamięci ruchowej.
Aktywność językowa:
podaje wymyślone zakończenie opowiadania o baloniku;
czyta całościowo wyrazy: bal, serpentyna, balon, maska;
dzieli na głoski nazwy rysunków;
śpiewa dany tekst na własną melodię;
dzieli proste słowa na sylaby i głoski;
wypowiada się na temat balu.
Aktywność poznawcza:
klasyfikuje przedmioty pod względem przeznaczenia;
dodaje w zakresie siedmiu;
rozpoznaje dotykiem kolegów i koleżanki;
układa wspólnie z kolegami grę matematyczną;
określenia: za sobą, przed sobą, z prawej strony, z lewej strony;
klasyfikuje według jednej cechy – kształtu.
Aktywność artystyczna:
wykonuje maskę karnawałową;
rozpoznaje przebiegi rytmiczne znanych piosenek;
rozpoznaje melodie grane w rejestrach: niskim, wysokim, średnim;
maluje swoje obserwacje dotyczące balu.
Aktywność społeczna:
wymienia niektóre tradycje związane z karnawałem;
bawi się z innymi dziećmi, uczestniczy w konkursach, zabawach.  

 

W MIESIĄCU GRUDNIU POZNAJEMY
Tutaj rosły paprocie
Nadchodzi zima
Święta, święta

Śpiewamy
„Mój kochany Mikołaju”

Puk, puk, puk do drzwi stuka ktoś.
Klik, klik, klik, radośnie dzwoni gość.
Otwieram drzwi, to jesteś ty.
Czekałem tyle dni, więc usiądź tu i ogrzej się.
A ja zaśpiewam Ci.
REF. Mój kochany Mikołaju cały rok czekałem.
Byłem bardzo, bardzo grzeczny, bardzo się starałem.
Ha, ha, ha uśmiech miło brzmi
Hi, hi, hi radośnie dzisiaj mi.
Otwierasz wór prezentów sznur, przyniosłeś wiele mi.
Ja cieszę się tak miło jest
Zaśpiewam znowu Ci.
REF. Mój kochany Mikołaju cały rok czekałem.
Byłem bardzo, bardzo grzeczny, bardzo się starałem.

Recytujemy
„Zanim przyjdzie gwiazdka”, B. Lewandowska

Jeszcze w lesie szumią świerki
kołysanki swoje,
a ja już mam kłopot wielki,
czym drzewko ustroję.
Otoczone było w lesie
świergotliwym gwarem...
Więc ja na nim też zawieszę
śmiesznych ptaszków parę.
Z waty będzie biały zając
i ruda wiewiórka.
Wśród gałązek się schowają ślimaki ze sznurka.
Pod wesołym muchomorem posadzę krasnale.
Mogą wybrać się wieczorem
z wizytą do lalek.

OCZEKIWANE EFEKTY PRACY DZIECKA

„TUTAJ ROSŁY PAPROCIE”
Aktywność ruchowa i zdrowotna:
wykonuje zabawy i ćwiczenia: orientacyjno- porządkowe, z elementem równowagi, czworakowania, z marszem.
Aktywność poznawcza:
wypowiada się na temat życia roślin i zwierząt żyjących w czasach prehistorycznych;
wypowiada się na temat przyczyn wyginięcia dinozaurów;
wypowiada się na temat powstawania węgla;
wymienia wybrane właściwości fizyczne soli i węgla kamiennego;
liczy w zakresie sześciu;
stosuje słowa: przed, za, po lewej stronie, po prawej stronie;
wymienia produkty powstałe w procesie przeróbki chemicznej węgla kamiennego.
Aktywność językowa:
podaje określenia dinozaura rozpoczynające się kolejnymi głoskami z jego nazwy;
dzieli na głoski nazwy obrazków;
układa zdania z podanymi słowami: górnik, kopalnia, węgiel, wagon.

Aktywność artystyczna:
lepi z plasteliny wymyślone przez siebie kształty;
koloruje rysunek „jurajskiego lasu”;
wykonuje pracę plastyczną z wykorzystaniem techniki batiku;
akompaniuje do piosenki na kołatce;
wykonuje wagoniki;
wykonuje pracę plastyczną z wykorzystaniem węgla drzewnego.

„NADCHODZI ZIMA”
Aktywność ruchowa i zdrowotna:
uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach dużych grup mięśniowych, tułowia oraz
z elementem podskoku.
Aktywność poznawcza:
wymienia właściwości fizyczne śniegu i lodu;
wymienia nazwy pór roku;
podaje skojarzenia do słowa dom;
recytuje wiersz J. Ficowskiego „To już zima”;
układa grę matematyczną;
wymienia nazwy pór roku;
orientuje się w schemacie ciała drugiej osoby;
wypowiada się na temat zimy, jej oznak.
Aktywność językowa:
dzieli na sylaby i głoski nazwy obrazków;
układa zdania na temat obrazka;
rysuje po śladzie bez odrywania kredki od kartki;
podaje zdrobnienia do podanych słów;
łączy krótkie zdania w dłuższe, prawidłowo używając spójników;
prawidłowo artykułuje głoski: sz, cz, ż
dzieli na sylaby i głoski nazwy obrazków.
Aktywność artystyczna:
dokładnie wycina proste kształty;
rytmizuje podany tekst;
wystukuje na trójkącie podany rytm, akompaniuje na nim do piosenki;
maluje na kartkach o różnej fakturze.

„ŚWIĘTA, ŚWIĘTA…”
Aktywność ruchowa i zdrowotna:
uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach:
orientacyjno-porządkowych, mięśni brzucha i ramion, tułowia, z elementem równowagi, uspokajających.
Aktywność poznawcza:
stosuje wyrażenia: drzewa liściaste, drzewa iglaste;
recytuje wiersz B. Lewandowskiej „Zanim przyjdzie gwiazdka”;
ustala kolejność zdarzeń w historyjce;
rozpoznaje przedmioty dotykiem;
liczy w zakresie sześciu;
wyraża mimiką i ruchem nastrój „smutnej choinki” i „wesołej choinki”;
dodaje i odejmuje w zakresie sześciu
Aktywność językowa:
czyta tekst wyrazowo-obrazkowy;
dzieli na sylaby i głoski nazwy obrazków;
odwzorowuje na dużej kartce mały rysunek choinki;
tworzy wspólnie z kolegą dialog na temat świąt;
czyta całościowo wyrazy związane z Wigilią;
mówi tekst głosem wysokim, niskim; według podanego wzoru: cicho, głośno, legato, staccato;
kończy podane zdanie, podając swoje zakończenie.
Aktywność artystyczna:
wykonuje choinkę techniką orgiami;
wymyśla melodię do danego tekstu;
śpiewa piosenkę „Pada śnieg”;
koloruje rysunki bombek;
tańczy, stosując kroki walca;
wykonuje łańcuch na choinkę.
Aktywność społeczna:
wypowiada się na temat polskich tradycji i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia;
wypowiada się na temat tradycji ubierania choinki, jej rodowodu;
dzieli się spostrzeżeniami na temat naszych potraw wigilijnych;
wykonuje dla rodziców prezent z okazji świąt;
podaje swój adres zamieszkania;
wysyła życzenia świąteczne;
składa życzenia kolegom i koleżankom.

 


W MIESIĄCU LISTOPADZIE POZNAJEMY:

Jesienne nastroje
Znamy te baśnie
W świecie teatru
Tutaj rosły paprocie

Śpiewamy
Pod deszczową chmurką
skryło się podwórko.
już przez katar kichają trawniki.
Mokną drzewa i ławki,
gdy z podniebnej sikawki
leci prysznic i moczy buciki.
Ref. A my w deszczu
tańczymy na dworze,
każdy krok nasz
jest w świetnym humorze,
a my w deszczu biegamy pod rękę
i śpiewamy deszczową piosenkę:
plum, plum, plum
kap, kap, kap
kroplę deszczu
Ziemio łap.
Daj pić drzewom,
trawom, kwiatom
i kałuże daj dzieciakom.
Pod deszczową chmurką
Rosną parasole,
jak żaglówki pod niebem pływają.
Deszcz zamienia w kałuże
krople małe i duże
a kalosze zmoknięte śpiewają.
Ref. A my w deszczu
tańczymy na dworze,
każdy krok nasz
jest w świetnym humorze,
a my w deszczu biegamy pod rękę
i śpiewamy deszczową piosenkę:
plum, plum, plum
kap, kap, kap
kroplę deszczu
Ziemio łap.
Daj pić drzewom,
trawom, kwiatom
i kałuże daj dzieciakom.

Recytujemy
„Moje książki” I. Salach

Moje książki kolorowe
stoją równo na półeczce.
Myję ręce i oglądam
kartkę po karteczce.
Czasem książki czyta mama,
bo ja nie potrafię sama.
Z książek wiele się dowiecie
o szerokim pięknym świecie.

O roślinach, o zwierzętach,
o dalekich krajach też.
Wszystko w książce jest zamknięte,
a więc ją do ręki bierz.

OCZEKIWANE EFEKTY PRACY DZIECKA:

Dziecko:

Aktywność ruchowa i zdrowotna
uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, z elementem skoku, równowagi, bieżnych i uspokajających
uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: głowy, tułowia oraz z elementami biegu, marszu
wykonuje zabawy i ćwiczenia: z elementami czworakowania, równowagi oraz bieżne i uspokajające
wykonuje zabawy i ćwiczenia: orientacyjno- porządkowe, z elementem równowagi, czworakowania, z marszem

Aktywność poznawcza
wymienia wybrane właściwości fizyczne wody,wyjaśnia zjawisko krążenia wody w przyrodzie
wymienia przedmioty tonące i nietonące w wodzie
nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla późnej jesieni
liczy w zakresie sześciu
nazywa aktualny miesiąc
tworzy zbiory na podstawie jednej cechy kształtu
tworzy baśniowe postacie z wykorzystaniem figur geometrycznych
podaje słowa kojarzące się z wcześniej podanymi
wymyśla nowe przeznaczenie dla znanych przedmiotów
orientuje się w schemacie ciała drugiej osoby
przekłada podaną prawidłowość z jednej sytuacji na inną
wypowiada się na temat życia roślin i zwierząt żyjących w czasach prehistorycznych
wypowiada się na temat przyczyn wyginięcia dinozaurów
wypowiada się na temat powstawania węgla
wymienia wybrane właściwości fizyczne soli i węgla kamiennego
liczy w zakresie sześciu
stosuje słowa: przed, za, po lewej stronie, po prawej stronie
wymienia produkty powstałe w procesie przeróbki chemicznej węgla kamiennego

Aktywność językowa
określa, co robi deszcz
podaje cechy mgły
wymienia znanych bohaterów baśni
rozpoznaje baśnie po wysłuchanych fragmentach
wymienia kolejne etapy powstawania książki
czyta całościowo wyrazy: autor, grafik, fotograf, drukarnia, księgarz, czytelnik
podaje różne znaczenia tych samych słów
rysuje szlaczki literopodobne
wspólnie z kolegami ustala zasady korzystania z książek
nazywa czynności wykonywane przez różne postacie z rysunków
rozpoznaje baśnie po wysłuchanych fragmentach
stosuje słowa: widownia, scena, kurtyna, aktor, reżyser, scenograf
wypowiada się na temat obejrzanego spektaklu
wymawia wyraźnie dany tekst
układa zdania z podanymi słowami
wymyśla rymy do podanych nazw
dzieli słowa – nazwy obrazków na głoski
podaje określenia dinozaura rozpoczynające się kolejnymi głoskami z jego nazwy
dzieli na głoski nazwy obrazków
układa zdania z podanymi słowami: górnik, kopalnia, węgiel, wagon

Aktywność artystyczna
łączy w pracy plastycznej malowanie z przyklejaniem elementów pochodzących z przyrody
wykonuje pracę plastyczną techniką orgiami
śpiewa piosenkę „Pod deszczową chmurką”
tworzy według wzoru „późnojesienną” muzykę
tworzy cienie, bawi się w teatr cieni
maluje, stosując technikę „mokre w mokrym”
miesza barwy podstawowe, nazywa otrzymane kolory
wymienia kolejne etapy otrzymywania papieru
wykonuje własną książeczkę – ilustruje wybraną baśń
wykonuje zakładkę do książki
określa kierunek linii melodycznej w piosence Abrakadabra
akompaniuje na bębenku
wykonuje czarodziejską różdżkę
ilustruje obejrzaną baśń
wykonuje kukiełki do kącika teatralnego
wykonuje wspólnie z innymi afisz teatralny
prezentuje wybrane utwory literackie
lepi z plasteliny wymyślone przez siebie kształty
koloruje rysunek „jurajskiego lasu”wykonuje pracę plastyczną
z wykorzystaniem techniki batiku
akompaniuje do piosenki na kołatce
wykonuje wagoniki;
wykonuje pracę plastyczną z wykorzystaniem węgla drzewnego


 

W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU POZNAJEMY:

Nadeszła jesień
Co robią zwierzęta jesienią?
Jesień w sadzie i w ogrodzie.
Dbamy o zdrowie.

Śpiewamy:

"Tańcowała Jesień"
Tańcowała jesień, w lesie zamaszyście
żółte, rude i brązowe z drzew zrywała liście.
Ref.: Tańcowała jesień, kolorowa jesień, 4x
Postrącała w parku, żołędzie kasztany,
rozrzuciła na trawniku liśćmi przysypanym,
Ref.: Tańcowała jesień, kolorowa jesień, 4x
Tańcowała jesień, w sadzie razem z deszczem
jabłek, gruszek nazrywała lecz jej mało jeszcze
Ref.: Tańcowała jesień, kolorowa jesień, 4x
Z wiatrem się kłóciła, darła białe chmury,
aż się słonko obudziło i wyjrzało z góry
Ref.: Tańcowała jesień, kolorowa jesień, 4x

Recytujemy

"Kolorowa Jesień" B. Lewandowskiej
Do parku przyszły z przedszkola dzieci,
chcą zrobić z liści barwny bukiecik.
Pod dębem leżą brązowe liście.
Liście pod wierzbą błyszczą srebrzyście.
Listki czerwone, jak malowane,
leżą pod klonem i pod kasztanem.
Serduszka złote spadają z brzozy.
Jaś ma ochotę w bukiet je włożyć.
Gdy ten bukiecik stanie na stole,
ozdobi dzieciom całe przedszkole!

OCZEKIWANE EFEKTY PRACY DZIECKA

Dziecko potrafi
- uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: dużych grup mięśniowych, z elementami podskoku
- układa słowa z pierwszych głosek nazw obrazków
- różnicuje głoski b, p
- używa określeń w formie przymiotnikowej
- czyta całościowo wyrazy: borowik, kurka, muchomor
- stosuje przyimki: na, pod, za
- liczy zdania wypowiedziane na temat obrazka
- określa pierwszą głoskę w prostych słowach
- syntezuje proste słowa przegłoskowane przez nauczyciela
- czyta całościowo wyrazy: drzewa, kasztany
- dopowiada słowa rymujące się z podanymi
- wymyśla słowa zaczynające się podaną głoską
- podaje zdrobnienia i zgrubienia do podanych nazw
- wypowiada się na temat opowiadania
- wykonuje kasztanowe "korale";
- przedstawia podany rytm za pomocą kasztanów;
- śpiewa piosenkę Jesień;
- wykonuje pracę plastyczną
z wykorzystaniem wybranej techniki (wycinanie, wydzieranie);
- układa liście według wyklaskanego rytmu;
- wykonuje pracę plastyczną techniką frotażu
- obserwuje park w jesiennej szacie;
- wymienia nazwy wybranych drzew iglastych i liściastych;
- układa kasztany przed sobą, za sobą, po swojej prawej i lewej stronie
- liczy w zakresie sześciu;
- ocenia logiczną wartość usłyszanych zdań;
- szereguje według wielkości liści i żołędzie przedstawione na rysunkach
- klasyfikuje według jednej cechy - kształtu
- wypowiada zdanie z różnymi emocjami
- działa twórczo, rysując emocje na "twarzach" liści na podstawie ich "wypowiedzi"
- dostrzega różnice w wyglądzie parku i lasu
- ilustruje ruchem wiersz N. Usenko Królestwo przyrody
- rozpoznaje i nazywa wybrane grzyby jadalne i niejadalne
- podaje nazwy potraw z grzybów
- określa ostatnią głoskę w słowach
- różnicuje głoski
- naśladuje głosy leśnych zwierząt
- dzieli na sylaby nazwy wybranych zwierząt
- określa pierwsze i ostatnie głoski w nazwach zwierząt
- czyta całościowo wyrazy: sowa, sarna, borsuk, wrona
- wypowiada się na temat wiersza
- tworzy liczbę mnogą do podanych nazw zwierząt
- rozpoznaje instrumenty po dźwiękach, jakie wydają
- określa pierwsze i ostatnie głoski w nazwach obrazków
- kończy zdania o zwierzętach wypowiadane przez nauczyciela
- układa zdania z podanymi słowami
- wypowiada się na temat opowiadania
- układa z drugą osobą dialog inspirowany opowiadaniem
- kończy rysować szlaczki litero podobne
- rysuje zwierzęta według podanego tekstu
- wyjaśnia, jak zwierzęta przygotowują się do zimy
- układa obrazek według zapamiętanego wzoru
- bawi się przy piosence Wiewióreczka;
- rozpoznaje natężenie dźwięków
- kończy rysunek jeża
- śpiewa podane słowa na coraz wyższych, a potem coraz niższych dźwiękach
- śpiewa znany tekst na melodię wymyśloną przez siebie
- wymienia wyposażenie sklepu z owocami
- układa zagadki o owocach
- segreguje owoce według ich wielkości
- wymienia nazwy drzew owocowych
- wykonuje kompot z jabłek
- używa określeń: na lewo od, na prawo od
- wskazuje brzegi kartki: dolny, górny, prawy, lewy
- rysuje linie wzdłuż kartki pod dyktando nauczyciela
- wymienia owoce nazywane egzotycznymi
- stosuje określenia: po prawej stronie, po lewej stronie
- określa liczebność wybranych zbiorów
- liczy w zakresie sześciu
- segreguje przetwory na wykonane z warzyw i owoców
- rozpoznaje dotykiem warzywa
- stosuje określenia: po lewej stronie, po prawej stronie
- nazywa części warzywa
- stosuje określenia: wewnątrz, na zewnątrz
- szereguje rysunki według wzrastającej, a potem malejącej liczby elementów
- rozwiązuje zagadki o warzywach
- liczy niewidoczne obiekty
- stosuje określenia: po prawej, po lewej stronie
- nazywa części roślin
- wymienia nazwy warzyw, owoców w podanym kolorze
- wykonuje ćwiczenia z kinezjologii edukacyjne dostrzega rytmy dwu- i trzyelementowe i je kontynuuje
- wymienia nazwy kolejnych pór roku
- wie, jak należy ubierać się w danej porze roku

 

W MIESIĄCU WRZEŚNIU POZNAJEMY

Witajcie w przedszkolu
To były wakacje
Bezpieczna droga do przedszkola
Nadeszła jesień

Śpiewamy

„A to jeż”
Taki las, taki las wielki, że aż strach!
Z rudych drzew ściany ma, z rudych liści dach!
W lesie szmer, w lesie szum, coś tam stuka wciąż –
może to dziki smok, może wielki wąż?
Ref.: Skacze coś jak piłka, całe w burych szpilkach,
toczy się jak kulka całe w liści piórkach!
Skacze coś jak piłka, całe w burych szpilkach,
idzie poprzez jesień, wrzosy w kolcach niesie
Biegnę więc, biegnę więc, biegnę ile tchu,
może tam schowam się, może lepiej tu?
Wkoło szmer, wkoło szum, coś tam stuka wciąż –
coś jest tuż obok mnie, czy to smok, czy to wąż?
Ref.: A to jeż jak piłka, cały w burych szpilkach,
a to jeż jak kulka, cały w liści piórkach.
A to jeż jak piłka, cały w burych szpilkach,
idzie poprzez jesień, wrzosy w kolcach niesie!

Recytujemy

„Wakacyjne skarby” - D. Gellner
Zawiesimy skarby w kącie naszej sali,
by nam przypominały o wakacjach czasem...
Zasuszone osty, tajemniczy korzeń,
muszle pozbierane o świcie nad morzem.
Ktoś serce z piernika kupił na straganie.
Poszukajmy miejsca dla serca na ścianie.
Niech wisi przy skarbach pośrodku kącika
i bije dla przedszkola – serduszko z piernika.

OCZEKIWANE EFEKTY PRACY DZIECKA

Dziecko potrafi:

Aktywność społeczna
nazywa pomieszczenia przedszkola: szatnia kuchnia, gabinet dyrektora, sale
odróżnia od innych swój znaczek rozpoznawczy
wymienia imiona kolegów i koleżanek z grupy
wymienia zwyczaje panujące w przedszkolu
dostrzega podobieństwa i różnice w wyglądzie kolegów i koleżanek
wymienia ustalone zasady funkcjonowania w grupie
dzieli się zabawkami
wymienia miejsca, w których można przechodzić przez ulicę
rozpoznaje prawidłowe i nieprawidłowe zachowania pieszych i kierowców na ulicy
rozpoznaje i nazywa różne pojazdy
nazywa wybrane specjalistyczne samochody
podaje nazwy wybranych regionów naszego kraju
podaje nazwę najdłuższej rzeki w Polsce i nazwy wybranych miast, które nad nią leżą
uczestniczy w zabawach, przestrzega zasady kolejności wypowiadania się, wspólnie z innymi rozwiązuje problemy

Aktywność ruchowa i zdrowotna
uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, z elementami równowagi, czworakowania
uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: dużych grup mięśniowych, tułowia oraz bieżnych
wykonuje ćwiczenia metodą W. Sherborne
bawi się na placu zabaw, przestrzegając zasad bezpieczeństwa
uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: z elementami czworakowania, kształtujących postawę ciała
uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: dużych grup mięśniowych, z elementami podskoku

Aktywność językowa
rozpoznaje zapis swojego imienia
układa swoje imię według wzoru
rysuje po śladach i samodzielnie linie pionowe
rozpoznaje dźwięki powstałe przez uderzanie lub poruszanie przedmiotami
określa liczbę zdań w wypowiedzi;
dzieli słowa na sylaby
czyta całościowo wyrazy związane z tematem
rysuje linie pionowe i poziome
określa liczbę słów w zdaniach
podaje słowa kończące się daną sylabą
rozpoznaje i nazywa pasy i znak przejścia dla pieszych
odczytuje znaczenie kolorów sygnalizacji świetlnej
segreguje obrazki według miejsca poruszania się danych pojazdów
odczytuje znaczenie niektórych znaków drogowych
wypowiada się na temat wakacji
stosuje słowo głoska
określa pierwsze głoski w nazwach obrazków
rozpoznaje odgłosy kojarzące się z wakacjami
określa pierwsze głoski w słowach
określa pierwsze głoski z nazw obrazków
rysuje szlaczki literopodobne
tworzy liczbę mnogą
liczy zdania wypowiedziane na temat obrazka
określa pierwszą głoskę w prostych słowach
syntezuje proste słowa przegłoskowane przez nauczyciela
czyta całościowo wyrazy: drzewa, kasztany
dopowiada słowa rymujące się z podanymi
wymyśla słowa zaczynające się podaną głoską
podaje zdrobnienia i zgrubienia do podanych nazw
wypowiada się na temat opowiadania
układa słowa z pierwszych głosek nazw obrazków
różnicuje głoski b, p
używa określeń w formie przymiotnikowej
stosuje przyimki: na, pod, za
czyta całościowo wyrazy: borowik, kurka, muchomor

Aktywność artystyczna
wykonuje podstawkę na wizytówkę
wyraża muzykę ruchem
powtarza usłyszany rytm
ilustruje piosenkę ruchem
projektuje swój wymarzony samochód z wykorzystaniem materiałów plastycznych
wskazuje i nazywa części ciała, swojego i kolegów
reaguje odpowiednim ruchem na wolne i szybkie dźwięki
ilustruje piosenkę ruchem
tworzy kompozycje z zastosowaniem materiału przyrodniczego
wymienia właściwości bursztynu i określa jego pochodzenie
gromadzi eksponaty w „kąciku wakacyjnym”
wykonuje pracę plastyczną wybraną techniką
rozpoznaje, nazywa i kreśli linie: pionowe, poziome, ukośne
wykonuje kasztanowe „korale”
przedstawia podany rytm za pomocą kasztanów
śpiewa piosenkę Jesień
wykonuje pracę plastyczną z wykorzystaniem wybranej techniki (wycinanie, wydzieranie)
układa liście według wyklaskanego rytmu
wykonuje pracę plastyczną techniką frotażu

Aktywność poznawcza
wskazuje i nazywa u siebie wymienione części ciała
stosuje słowa: góra, dół, przód, tył
orientuje się w schemacie ciała drugiej osoby
dostrzega rytm w serii ruchów i go kontynuuje
wskazuje i nazywa części ciała, swojego i kolegów
stosuje słowa: na, pod, za, obok, przed, w prawo, w lewo
współpracuje z grupą przy tworzeniu gry planszowej
porównuje liczebność zbiorów przez łączenie w pary ich elementów
obserwuje park w jesiennej szacie
wymienia nazwy wybranych drzew iglastych i liściastych
układa kasztany przed sobą, za sobą, po swojej prawej i lewej stronie
liczy w zakresie sześciu
ocenia logiczną wartość usłyszanych zdań
szereguje według wielkości liście i żołędzie przedstawione na rysunkach
klasyfikuje według jednej cechy – kształtu
wypowiada zdanie z różnymi emocjami
działa twórczo, rysując emocje na „twarzach” liści na podstawie ich „wypowiedzi”
dostrzega różnice w wyglądzie parku i lasu
ilustruje ruchem wiersz N. Usenko Królestwo przyrody
rozpoznaje i nazywa wybrane grzyby jadalne i niejadalne
podaje nazwy potraw z grzybów

 




Copyright © Publiczne Przedszkole Nr 2 w Świebodzicach - Wszelkie prawa zastrzeżone
design by TONER





  |  do góry  |